Strikkestudier

May 11, 2008

En drøss av strikkebøker har kommet i posten, ikke helt uventet; jeg har bestilt dem alle sammen… Monsemann på treogethalvt mener jeg har nok strikkebøker nå, og det kan han vel ha rett i. Men skal man drive seriøse strikkestudier, må man ha god faglitteratur. Jeg morer meg også over Elizabeth Zimmermanns utenomfaglige prat i Knitting Around, som hun kaller digresjoner. Det er artig lesestoff og gir et bilde av en annen tid, og innblikk i små og store hendelser i en strikkers liv. Ikke helt ulikt dagens håndarbeidsblogger..

Eksempel på invisible cast on og short rows. Ikke så mystisk som det høres ut; usynlig opplegg innebærer å legge maskene rundt en hjelpetråd (den gule), som siden kan dras ut, og vips – så har man masker som kan strikkes videre uten at det synes.. Short rows, eller korte omganger, betyr at omgangen ikke strikkes ferdig før du snur og strikker i motsatt retning, og snur igjen. Og slik holder man på, ved hver snuing strikker du noen masker videre før du snur. Lurer på om det ikke heter vendestrikk ( i hvertfall på dansk). Jeg har gjort dette tidligere, f.eks. ved strikking av sparkebukser for å forme bakenden. Men aldri vært klar over at dette er short rows, og kan brukes til forming av også andre plagg. Det grønne på bildet er faktisk begynnelsen på bakdelen av skulderpartiet på en kjole…, aner virkelig ikke hvordan det blir, men studiene vil forhåpentligvis bringe meg videre.

..og dette er mønsterstrikking, slip stitch pattern. Skal blir vognteppe til babyvogn, når den engang blir innkjøpt.