Tjorven

May 20, 2008


En ny selvkomponert kjole er underveis. Og siden den må ha et navn, kaller jeg den Tjorven. Når den blir ferdig skal jeg legge ut oppskriften. I denne kjolen har jeg brukt tre nye måter å gjøre ting på, eller kanskje tilogmed fire, hvis jeg er litt raus. Alle har jeg lært i mine nye strikkebøker. Det er først og fremst Knitting from the Top av Barbara G. Walker som har vært kilden.

Som jeg skrev om i et tidligere innlegg, der en sped begynnelse på kjolen figurerer på toppen av strikkelitteraturen, har jeg brukt usynlig opplegg og “short rows” (vendestrikking). Jeg har brukt i-cord rundt armhullene. For å strikke rillekanten rundt halsen, brukte jeg en for meg helt ny teknikk. Og det ble mye penere enn å plukke opp masker langs kanten, som er standard prosedyre i alle oppskrifter jeg hittil har sett.

Og i tillegg har jeg strikket folder. Mer om alt dette senere!

Leave a Reply

