Gult og blått

May 29, 2008




Jeg har vært noen dager ved sjøen, og strikketøyet har selvsagt vært med. Som vanlig har jeg mange prosjekter gående samtidig (har kommet ut av tellinga, faktisk), og jeg greide ikke la være å starte på et nytt. Det er gult, og det er i flettemønster. Det skal bli en babyjakke etter egen oppskrift. Nå har jeg kommet så langt som til den første armen, så den er vel snart ferdig. Tjorven- kjolen hviler imens, det tar lang tid å strikke foldene altså… Men det er ikke mye igjen. Oppskrifter skal jeg legge ut her når jeg bare har fått strikket plaggene ferdig.

Strandvortemelk er fine blomster. De lukter som honning og står lenge. Honning er forresten et stikkord for det gule strikkeprosjektet også, om man ser nøye etter..

Og en nyutsprunget akeleie må også få være med, den er jo gul den og.

4 Responses to “Gult og blått”

  1. Pene Lene Says:

    For en skjønn farge og nydelig mønster. Gleder meg til å se ferdig resultat. Ser ut som om du har deilige dager. Håper formen er bra!
    Du er forresten tagget! Kjenner jeg deg rett har du vel en bok i nærheten også 🙂

  2. Eva Says:

    Enig med PeneLene: Skjønn farge og nydelig mønster.
    Ballbandene blir desverre ikke like på begge sider. her har du oppskrifta hvis du vil ha den: http://www.canadianliving.com/crafts/knitting/knit_a_ballband_dishcloth.php

    Jeg er fæl til å bruke forkortelser og så gå utifra at alle vet hva jeg snakker om…Men FBS betyr Flower Basket Shawl.

    Og så må jeg bare si at jeg liker bloggen din kjempegodt! 🙂

  3. Thorvalda Says:

    Takk for det Eva, og i like måte! Det er moro å strikke kluter og kjøkkenhåndklær – fin måte å prøve ut farger og mønstre på – og om de blir like på begge sider kan i grunnen være ett fett, spør du meg.

  4. Gryda Says:

    Så fine og inspirerende bilder du tar. Jeg har veldig sansen for det å hente inspirasjon til fargekombinasjoner fra omgivelsene. Erik har en stripete strikkegenser som jeg satt sammen av fargene jeg så i strandkanten på Tranøy en sommer. Jeg har en bok som heter “Dikt i masker” av Solveig Hisdal som jeg liker godt. Noen av oppskriftene er nok litt utdaterte, men hun viser på en veldig fin måte hvordan hun bruker gamle åklemønstre, brokadestoffer og andre fargekombinasjoner rundt seg til å utvikle strikkemønstre. Boken kan du gjerne få låne!


Leave a Reply

