Frem fra glemselen og godt nytt år

January 8, 2009

Under opprydding i gamle strikkeprosjekter dukket denne opp. En nusselig liten guttevest, Husfliden oppskrift fra 1970-tallet. Må være minst et par år siden jeg begynte å strikke den, men så ble den altså lagt til side. Problemet var, som bildene er ment å illustrere, av strikketeknisk karakter.

Poenget er at man strikker hele vesten opp til skuldrene.
Ingen felling til armer, ingen felling til hals. Overhodet ingen fellinger. Det skal klippes.

Og skuldrene skal “maskes sammen”, Det innebærer grafting (selv om jeg foreløpig har forlatt engelsk som bloggspråk, duger det godt som strikkespråk), noe jeg alltid har holdt meg unna tidligere. I stedet har jeg etter beste evne nestet sammen og latt det stå sin prøve. Men, etter å ha fått litt erfaring med grafting av sokker (tåspissen), tok jeg sjansen. Og det gikk greit. Resultatet blir at sammenføyningen blir usynlig, det ser ut som om jeg bare har fortsatt å strikke til over skulderen til bakstykket.. Forbløffende.
Men så altså; ingen fellinger. Det betyr klipping! Og i likhet med Elizabeth Zimmermann er jeg skeptisk til klipping i strikket materiale. Det føles helt feil. Strikking er organisk, det skal vokse fram og formes i en og samme teknikk. Klipp og søm virker som et typisk søttitallspåfunn., tenker jeg Praktisk, mekanisk, respektløst. Selvsagt må man først skissere opp armhull og halslinning med en tråkletråd, for hånd, deretter sy med maskin (både rette sting og zikk-zag), før den nervepirrende klippingen kan starte.

Og som om ikke det var nok, man må plukke opp masker langs kanten, med den risiko det innebærer for at maskinsømmen ikke holder maskene på plass. Her fant jeg ut at det var mye bedre å stikke en heklenål gjennom fra retten og hente opp masker enn å strikke opp i de gamle. Vanligvis bruker jeg strikkepinnen til dette, men på grunn av garnet – alpakka – og masse mønstertråder, var det vanskelig å dra garnet gjennom.


Men, tross en masse irritasjon og nervepirrende øyeblikk: Vesten blir endelig ferdig! Og den blir også ganske fin, faktisk. Hvis jeg er riktig heldig, passer den også til storebror på fire. Og har jeg riktig flaks, vil han faktisk bruke den – til tross for at den stikker og ikke har verken dødningehoder
eller sverd i mønsteret. Da kan han bruke den en sesong før vår lille venn O. kan arve den. Eventuelt kan O. få den allerede nå, om den er for liten for storebror.

Kanskje kommer jeg så langt som å legge ut et bilde av ham med vesten på?

Merkelig hvordan det er med strikking; man pusler og strikker, og tenker litt også. Da den verste irritasjonen hadde lagt seg, og jeg holdt på å sy brettekanten over sårkanten (maskinsydd zikk-zag kant for å hindre opprekking), begynte jeg å tenke på Gaza. Jeg har tenkt endel på Gaza i det siste. Sårkanter. Vel, jeg har ikke så mye å klage på.

GODT NYTT ÅR!

7 Responses to “Frem fra glemselen og godt nytt år”

  1. Pinneguri Says:

    Et veldig godt innlegg, Thorvalda! Både det strikkefaglige og det samfunnsfaglige, godt gjort!

    Men jeg tenkte først og fremst på meg sjøl da jeg så de første setningene på innlegget ditt. Jeg har også en sånn litt eldre husflidenoppskrift liggende, også en barnegenser. Kanskje jeg skal begynne med den før jeg går over til de store genserne?
    Det var i hvert fall lurt det du gjorde her, begynne med en vest. Som i tillegg ble veldig bra 🙂

  2. Anonymous Says:

    Fantastiske betranktninger. Du har så rett,så rett. Nydelig vest. Jeg har også erfaring i dette med å legge ting til side fordi jeg ikke har så lyst til å klippe i masker som pent og pyntelig er lagt oppå hverandre. Men når resultatet foreligger er man alltid litt stolt!!
    Jeg føler meg relativt habil i engelsk, men strikke-engelsk kan jeg ikke. Vet du en plass jeg kan finne en ordliste/oversettelse?
    Vennlig hilsen Birgit.

  3. Thorvalda Says:

    Hei Birgit,

    takk for kommentar! Her er en lenke til ordliste:
    http://garn.poppyfield.net/ordliste.htm

  4. Anonymous Says:

    Hei igjen, og tusen takk for linken. Dessverre er nettsiden nedlagt, så jeg fant likevel ikke ut av det 😦
    Men hjertelig takk for hjelpen likevel. Tror jeg må jobbe videre med dette.
    Vennlig hilsen Birgit.

  5. Anonymous Says:

    Hadde det visst litt travelt isted, nå har jeg funnet poppyfield.net ihvertfall. Mac´n er litt selektiv på linker som er oversendt. Det burdte jeg vite, men av og til går det litt over stokk og stein..
    Tusen takk igjen.
    Birgit.

  6. Pene Lene Says:

    Godt sagt!
    Jeg har ennå ikke turt å klippe – så jeg holder meg til mønstre der detikke inngår.
    Tenker også mye på Gaza. Og fremtiden for så mange. Også klima. I det hele tatt.
    Vesten ble så utrolig fin.

  7. line Says:

    Så nydelig vest. Er denne vesten noe som du kan dele mønster på? Den hadde vært perfekt til min gutt på 4 år. Knalltøff er den.
    line
    mail tore@isk-tv.no


Leave a Reply

